2009. május 3., vasárnap

A vonat


A vonat, mondhatni kevésbé fényes oldaláról világítja meg az országot. Rosarioban első ránézésre, a pályaudvar csodaszépen felújított, modern, kidekorált, jobban hasonlít egy művelődési házhoz mint egy vasútállomáshoz.Éppen csak az a furcsa, hogy se vonatot, se vonatra váró embereket nem látni sehol sem.sorompó sincs, de ez már annyira fel sem tűnik. Első alkalommal amikor megláttam a síneket, megkérdeztem még Emilianot, hogy miért mindenki buszozik az országban, miért nem vonatoznak?Erre ő azt felelte, mert hogy nincsenek vonatok...Ekkor abbamaradt a vonat téma, én sem feszegettem, hátha nincs hát nincs, bár a Lonely Planet útikönyvem szerint el lehet jutni Buenos Airesből Rosarioba vonattal is.Nagyot nem tévedett, de erről még később.
Az első találkozásom a vonattal a munkából hazafelé menet volt, amikor is ültem a colectivon(helyijáraton) aminek át kell szelnie a síneket hogy hazajuttasson...ezen a kora őszi estén "pirosat kapott" a buszom a síneknél, mert épp egy tehervonat haladt át- az első amit láttam- kisebb sebességgel mint a sínek mentén sétáló emberek....node hát tehervonat szegény jól eg van pakolva, sok sok kocsit húz maga után....soksoksok....már már groteszkbe átmenőnek éreztem ahogy a vonat eredetének irányába kémlelgettem mikor lesz már vége, ilyen hosszú vonat nem is létezik...de létezett, és több mint 20 percre leblokkolta Rosario teljes északi irányú közlekedését....az emberek leszálltak a buszról, elszívtak egy cigit,a gyalogosok, leültek a fűbe söröztek, és mindenki nagyon természetesen viselkedett...ekkor értettem meg, hogy miért járnak busszal az argentinok.
Később Pablo, a bohóc barátom, akiről még később írok, elmesélte, hogy régen nagyon jó vasúti hálózat működött Argentínában(hiszen a gyarmatosítóknak kellett valahogy közlekedniük), de a Menem elnök vezette neoliberális kapitalista korszakban-90-es évek- levették a vonatkocsikat a használatból, és a távolsági közlekedést átszervezték autópályásra, aza buszokra, ezzel is kedvezve az üzemanyagbiznisznek....hogy a történet így igaz-e nem tudom, de Menem arról híres, hogy ő vitte pénzügyi csődbe Argentínát, így nagy népszerűtlenségnek örvend.
Végül ami maradt a szegény vonatokból....a Lonely Planet nem tévedett: el lehet jutni Buenos Airesből Rosarioba, hetente 2-szer, 8 órás az út( busszal 4), és a vonatkocsik 30 évvel ezelőtti állapota nosztalgikussá varázsolják az utazásunkat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése